Cum ar fi putut fi învins Mihai Chirica?

De ce nu poate fi urnit Mihai Chirica din fotoliul de primar al Iaşilor? Dacă te uiţi pe reţelele de socializare şi pe articolele de presă, tipărită sau online, ai zice că asta ar trebui să fie o simplă formalitate, atît de multă nemulţumire răzbate din locurile arătate mai sus.În realitate, Chirica, care domneşte peste Iaşi de nouă ani, este foarte aproape de a-şi asigura încă patru ani de conducere a municipiului. Cel puţin, aşa arată toate sondajele şi predicţiile.

Care este cauza? În opinia noastră, o abordare greşită a problemei. Chirica poate fi învins, după părerea noastră, într-una din următoarele două situaţii:1.face o ”nefăcută”, adică, ceva care ar întărîta pe toţi ieşenii împotriva sa 2. prezenţă mai mult decît masivă la vot. Şeful administraţiei locale a ales , însă, strategia ideală pentru a evita producerea unei ”nefăcute”, şi anume nu face nimic şi nu spune nimic. Ar putea să mai piardă unu, două procente din această cauză? Da, ar putea, dar la avansul pe care este cotat că l-ar avea asta nu înseamnă nimic.Rămîne cea de a doua. Se preconizează o particpare mai mare ca acum patru ani, dar nu substanţială, undeva ăn jurul lui 40%. Adică, frecţie la un picior de lemn.

Şi, în opinia noastră, tocmai aici trebuia speculat, adică aducerea a cît mai mulţi cetăţeni la vot în municipiul Iaşi. Cum se putea face asta, cum se puteau scoate din adormire pe cei care, deşi nemulţumiţi de Chirica, preferă să stea la crîşmă în ziua alegerilor? Prin aducerea în faţa ochilor lor a viziunii unui nou Iaşi, a unui Iaşi modern şi funcţional, a unui Iaşi atît de frumos încît şi cei mai anti-vot cetăţeni să-şi rupă 5 minute din preţiosul lor timp duminical pentru a merge să voteze.Acest lucru nu s-a întîmplat. Toate campaniile electorale ale tuturor candidaţilor au fost centrate pe atacarea lui Chirica. Asta se face de ani buni, iar rezultatul îl vedem:primarul este bine mersi în funcţie şi, extrem de probabil, va mai fi şi de aici încolo.Cel mai bine plasat pentru a încerca o aşa strategie a fost candidatul PSD, Bogdan Balanişcu. Iaşul este în top 3 cele mai poluate oraşe din ţară.Din poziţia sa de secretar de stat la Ministerul Mediului, Balanişcu ar fi părut în ochii cetăţenilor o persoană autorizată să vorbească pe acest subiect. Să propună proiecte de mediu, ba chiar, cu sprijinul partidului său, să încerce implementarea unor ideii de mediu la nivel local, cartier sau chiar stradă.Impactul asupra cetăţenilor ar fi fost, probabil, uriaş. Nu a făcut-o. Şi-a irosit campania în atacuri împotriva lui Chirica. Rezultatul se vede. Balanişcu se chinuie să atingă scorul pe Iaşi al partidului pe care îl reprezintă, că dacă nu o face, e out. Şacalii stau la pîndă.

O altă problemă identificată de noi a fost cea a sloganelor electorale:fără nerv, fără mesaj, fără ”vino-ncoa”. Ce înseamnă ”primar pe bune” al lui Marius Bodea? Nimic. Trebuia să-l definească, deşi, în opinia noastră, nici atunci n-ar fi fost mare lucru. Dar ”un nou început pentru Iaşi” al lui Cosette Chichirău?În ce constă acest început? Trebuia explicat şi poate ar fi prins mai mult.De ”Punem Iaşul pe primul loc al lui Balanişcu” nici nu merită discutat, atît de banal este. Un slogan bun are Blăjuţ, dar el nu contează în lupta pentru primul loc. Nici cel al lui Tudor Ciuhodaru nu este rău, deşi noi l-am fi formulat altfel, păstrînd, însă ideea.

A venit şi vremea concluziei:strategii de campanie, dacă le putem numi aşa, greşite, campanii prost conduse din punct de vedere tactic, adică, campanii-şablon,lene intelectuală maximă din parte candidaţilor. Poate ce am scris noi aici va folosi pentru 2028, că alegerile astea din 2024 par jucate deja!

Trimiteti mai departe